Slaapstoornissen

Posted | 0 comments


Iedereen moet slapen, we brengen gemiddeld een derde van onze leven slapend door. Soms ontstaan er problemen met slapen. Er zijn veel verschillende slaapstoornissen, maar voor nu beperken we ons tot slapeloosheid, een veel voorkomend probleem. Te weinig slapen kan allerlei vervelende gevolgen hebben, met name voelt iemand die weinig geslapen heeft zich niet uitgerust, fit en scherp. Daarbij kan iemand last hebben van concentratieproblemen en emotioneel instabieler zijn.

Endocannabinoïden (lichaamseigen cannabinoïden) zijn betrokken bij het reguleren van slaap. Het idee dat slaap beïnvloedt kan worden door het  innemen van cannabinoïden (zoals CBD) ligt dan ook voor de hand.

 

 

CBD en slaap: het onderzoek

 

Het effect van CBD op slaap is nog niet uitgebreid onderzocht. Het onderzoek dat er gedaan is lijkt in eerste instantie tegenstrijdig. In een studie met ratten werd gevonden dat CBD de duur van de slaap verlengd [1]. Ratten die een hoge dosering CBD kregen bleken bovendien langere periodes van diepe slaap te hebben. Het duurde wel iets langer voordat zij in slaap vielen.

 

In andere studies is juist gevonden dat CBD alertheid bevorderd [2]. Dit verschil kan mogelijk verklaard worden door verschillen in dosering, waarbij lage doseringen alertheid verhogen en en hogere doseringen juist slaap bevorderen. De precieze mechanismen waarmee CBD zijn invloed heeft op slaap zijn nog onbekend. CBD en andere cannabinoïden staan wel onder de aandacht als potentiële middelen om slaap te reguleren. Meer onderzoek moet uitwijzen wat CBD uiteindelijk voor mensen met slaapproblemen kan betekenen.

 

 

CBD en slaap: advies

 

CBD zou kunnen helpen bij mensen die last hebben van slaapproblemen. Als je CBD als slaapmiddel wilt gebruiken is het waarschijnlijk raadzaam om een hogere dosis te nemen. Als je een te lage dosis neemt is het mogelijk dat CBD juist alertheid bevorderd en dat het dus langer duurt voor je in slaap valt. CBD is een veilig middel dat ook in zeer hoge doses goed verdragen wordt door mensen. Voor de zekerheid is het wel verstandig om de dosering geleidelijk op te bouwen. Lees meer over de veiligheid van cannabinoïden.

 

Gebruik jij ’s avonds CBD? Verhoogt het je alertheid of slaap je er juist beter door? Deel je ervaringen met medebezoekers door middel van een comment onder dit artikel. Vergeet niet je dosering te vermelden.

 

 

Geraadpleegde literatuur

  1. Chagas, M.H., Crippa, J.A., Zuardi, A.W., et al. (2013). Effects of acute systemic administration of cannabidiol on sleep-wake cycle in rats. J Psychopharmacol, 27(3): 312-6.
  1. Nichelson, A.N., Turner, C., Stone, B.M., and Robson, P.J. (2004). Effects of Delta-9-tetrahydrocannabinol and cannabidiol on nocturnal sleep and early morning behavior in young adults. Clinical Psychopharmacology, 24: 305-313

 

Weblinks

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23343597
  1. http://safeaccess.ca/research/pdf/Nicholson_CBME_Sleep.pdf

 

 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *